Alweer 3 maanden in Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu Alweer 3 maanden in Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu

Alweer 3 maanden in Yangshuo

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

29 Augustus 2010 | China, Yangshuo

Het is alweer een maand geleden sinds ik m’n laatste bericht geschreven heb. Dacht eerst dat er niet zoveel gebeurd was de laatste tijd, maar als ik terug denk is er toch wel weer een hoop veranderd.

Zo gaf ik een maand geleden de intermediate klas les, maar dat heb ik slechts 1 week gedaan, want Karel wilde graag een hogere klas lesgeven ipv 2x beginners. Ik heb daarom met hem geruild en z’n beginners klas (niveau 1) overgenomen. Een klas met 5 meisjes tussen de 9 en 11 jaar. De eerste dag wist ik totaal niet wat ik hen zou moeten leren. Ze spreken erg weinig Engels en mijn Chinees is nog slechter. 1 meisje (Sarah) spreekt redelijk Engels voor haar leeftijd en de anderen net iets minder. Sarah is ook het meest leergierig en zij is dan ook eigenlijk altijd wel in om iets te leren. Betty en Kelly zijn meestal het snelst afgeleid en klimmen dan op de stoel of gaan languit op de grond liggen. Rena en Sherry zitten er tussenin. Ze spreken een beetje Engels en zijn gematigd enthousiast om te leren.

Alle lessen zijn overigens altijd opgedeeld in drieën en de eerste drie kwartier leer ik ze iets nieuws. De ene keer woordjes of anders het maken van zinnen of een stuk tekst lezen. Als het aan de meisjes zou liggen zouden ze het liefst meteen met spelletjes beginnen, maar dat rek ik tot het tweede of derde deel. In het tweede deel is het dan vaak een woordzoeker of een ander spelletje met grammatica en de derde klas is het chaos. Ze hebben dan al te lang stil gezeten en moeten rennen of iets dergelijks. De eerste twee dagen speelden we tikkertje in de klas, waarbij ik ze achterna rende. En ja… daar word ik echt voor betaald :) Maar op de derde dag kwamen ze met een blinddoek te voorschijn. Ze begonnen meteen de tafels en stoelen aan de kant te schuiven en natuurlijk was ik de eerste die de blinddoek om kreeg. Daarna is het de bedoeling om iemand aan te tikken en die is dan de volgende. Elke dag weer is dit een succes en als de laatste drie kwartier om zijn dan komen er vaak zelfs nog andere kinderen bij in de klas om mee te spelen :)

Na 1 week gingen Sherry en Rena weer naar huis, omdat hun zomervakantie er al bijna op zat en een week later gingen ook de overige meisjes weer naar huis om hun normale school weer op te pakken. De twee weken erop had ik daarom slechts 1 klas op een dag (alleen de ochtend), omdat veel studenten die alleen voor de zomer Engels kwamen leren allemaal weer naar huis gingen. Nu zijn er zo’n 35 studenten over en is het dus weer een stuk rustiger op school. Maar er zijn nu ook net twee leraren gestopt, dus kan ik als het goed is vanaf volgende week weer full time werken.

Het weer was de laatste maand nog steeds erg warm. De zon schijnt aardig, maar het word langzaam iets minder warm. Eerst was het normaal om gemiddeld 36 graden te hebben, soms viel er af en toe een buitje waardoor de temperatuur een stukje daalde tot 32 graden maar dat was helaas van korte duur. Als de zon weer tussen de wolken tevoorschijn kwam dan schoot de temperatuur weer omhoog. Maar de afgelopen twee dagen lijkt er een verandering te komen. Het heeft iets meer geregend en het is lang zo warm niet meer, waarschijnlijk 26 graden of zo. Gisteren twijfelde ik zelfs om heel misschien een lange broek aan te trekken in de avond, maar toch maar niet gedaan ;) Maar door het koelere weer krijg ik wel meteen de drang om weer meer van de omgeving te bekijken, dus ik denk dat ik maar snel weer een fiets ga kopen.

Ook al zijn er in Yangshuo een hoop buitenlanders toch blijven de Chinezen het leuk vinden om met een buitenlander op de foto te staan. Zo zaten we op een zaterdagavond met een aantal leraren een biertje te drinken in de Minority bar. Kwamen er opeens drie meiden langs die in gebrekkig Engels vroegen of ze met ons op de foto mochten…. Tja waarom niet. Dus zij een beetje poseren naast ons en wat foto’s maken. Tot 1 van ons vroeg…. “leuk allemaal, maar kunnen we niet een paar biertjes in ruil hiervoor krijgen?” En dit was geen probleem :) De meiden meteen een paar bier besteld die we met elkaar opgedronken hebben en toen gingen zij weer verder… word nog eens beroemd zo!

In een ander weekend had het erg veel geregend. De dag erop hadden we gepland om te zwemmen bij Secret Beach en die dag was het droog, dus zijn we gewoon gegaan. Eenmaal aangekomen was het waterniveau erg gestegen en was de stroming ook veel sterker dan normaal. Toch ben ik gaan zwemmen en probeerde samen met Steven naar de overkant te zwemmen. De eerste helft was geen probleem, maar toen werd de stroming ineens veel sterker en werden we met de rivier mee gesleurd. We zijn toen maar snel omgekeerd en terug gezwommen naar de kant. Het was echter wel een stuk zwaarder, maar het ging gestaag. Tot we verderop iemand zagen die om hulp riep en aan het verdrinken was! Gelukkig was er een Chinese jongen dichterbij die hem omhoog kon houden. Maar omdat de rivier zo sterk was, was ik zelf ook al redelijk uitgeput, dus duurde het helaas wel iets langer om bij hen te komen. Maar toen ik bij ze aankwam en ze probeerde te helpen greep die jongen mij beet en trok me onder water om zelf boven te blijven. Tja, ik wil best helpen, maar niet ten koste van mezelf, dus duwde hem snel weg en zei dat ik hem wel beet zou houden, maar hij mij los moest laten. Tegen die tijd waren we gelukkig met 4 man en konden we met elkaar naar de kant komen. Eenmaal aan de kant flink uitgerust en even bijgepraat met elkaar. Al met al best schrikken en ben er ook achter gekomen dat het in het water echt niet makkelijk is om iemand te helpen.

Later die middag zijn we met een groep van 12 naar een guesthouse in de buurt van de rivier gegaan. Dit guesthouse word gerund door een Belg en Kathy en Sinan van school kennen deze man. Om de zondag houden ze daar een uitgebreide barbecue en het eten was echt geweldig. Eindelijk weer eens een steak gegeten ipv het klein gesneden vlees wat normaal geserveerd word in China. Ook was er een heerlijke aardappelsalade die zeker voor herhaling vatbaar was.

Op een ochtend liep ik door het steegje waar ik woon om ergens te gaan ontbijten tot ik opeens zag dat 1 van de appartementen vlak naast de mijne (4 huizen verderop) helemaal zwart geblakerd was!?! Blijkbaar was er de avond/ nacht ervoor een brand geweest, maar ik had daar helemaal niets van meegekregen. Toch raar als het vuur tot vier verdiepingen hoog komt en je er niets van hoort. Maar misschien was het niet zo groot als het leek, want het vuur was in het trappenhuis en de aangrenzende appartementen waren bespaard gebleven. Later hoorde ik dat het erg lang geduurd had tot de brandweer was gekomen en hadden de buurtbewoners geholpen het vuur te blussen met emmers water. Tja, ook al ontwikkeld China zich in rap tempo, af en toe is het nog steeds alsof je 100 jaar terug leeft.

Dit weekend was er een groot feest georganiseerd door Karl en een paar mensen van de Monkey Jane bar. Ze hadden een mooie locatie gevonden aan de rivier met een stuk strand. Samen met het restaurant dat daar zit was er een beach party georganiseerd. Toevallig was er een backpacker die thuis in Londen een DJ is en hij heeft de hele avond muziek gedraaid. Het was echt een tof feest. Vooral ’s nachts toen we op het strand zaten met de bergen op de achtergrond en er in de rivier vuurwerk werd afgeschoten. Dat zijn van die momenten dat je toch wel even beseft dat dit een super mooi plekje op de wereld is en je er echt van moet genieten.

@ Chihko en Ester, de overstromingen waren ook in deze provincie geloof, maar dan wel aan de andere kant… iets van 7 uur verderop of zo. Dus op af en toe wat regen na valt het erg mee. Overigens hebben ze hier soms wel last van overstromingen. Vorig jaar stond er meer dan een halve meter water in de straten. Gelukkig is mijn kamer op de derde etage.

@ Fre, ja mis het tennis inderdaad een beetje. Helaas zijn er hier geen tennisbanen en de dichts bijzijnde zijn zo’n 1,5 uur verderop… dus niet echt een optie :(

@ mam, de meeste studenten blijven enkele maanden tot soms wel langer dan een half jaar. In de zomer zijn er enkele kinderen voor een paar weken, maar de normale studenten betalen per maand.

@ Frans & Lie, GAMBEE!!! En dan moet je inderdaad je glas atten. Het is zeker een makkelijke manier om vrienden te maken en het zorgt ook voor veel leuke situaties, omdat de gemiddelde Chinees niet goed tegen drank kan.

@ Nancy, denk dat jij inmiddels net weer bent begonnen met werk, of mag je maandag aan de slag? Succes iedergeval!

  • 29 Augustus 2010 - 09:30

    Mirjam:

    Hi Vin,

    Leuk om weer iets van je te horen!! Volgens mij heb je het nog prima naar je zin!

    Ik snap wel dat de kinderen graag les van je willen hebben als je tikkertje mag spelen tijdens de les :-) Zo ben je als leraar natuurlijk snel populair bij de kinderen, hahaha. Leuk ook om de foto's te zien van de kinderen die je les geeft.

    Veel plezier nog!
    Liefs, Mirjam

  • 29 Augustus 2010 - 10:25

    Shemay:

    Ha meester Vin,

    Leuk om ook de kinderen te zien die je les geeft. Ik denk dat alle kinderen wel op deze manier les zouden willen krijgen.
    Toevallig zeiden papa en ik gisteren tegen elkaar dat je al weer 3 maanden weg bent, wat gaat de tijd snel hè. Ik zou eigenlijk wel eventjes bij je om de hoek willen kijken hoe je je leventje in China leidt.
    Aardappelen en brood zul je daar denk ik niet veel eten. Mis je dat niet een beetje en mis je het lekker koken ook niet? Of ben je inmiddels al een "echte" Chinees geworden die 3x per dag warm eten eet.

    Nou Vin, pas goed op jezelf en werk ze!

    Peter en Shemay

  • 29 Augustus 2010 - 10:39

    Sigrid:

    Hé Vin,

    Leuk om weer wat van je te horen! Was al benieuwd of je ook te maken had met overstromingen, maar dat valt gelukkig mee dus. Super fijn voor je dat het je zo goed bevalt. Heel veel plezier nog!

    Ik heb ook nog een nieuwtje; werk sindskort bij Van Gils in Breda, dus ben weer helemaal happy! ;)

    Liefs Sig

  • 29 Augustus 2010 - 11:04

    Nancy:

    Hey Vin,

    Wat leuk weer om te lezen en te zien Meester Vin!!! Zo te horen heb je het daar helemaal naar je zin en kom je voorlopig niet terug.

    Vorige week open toernooi gedaan in Montfoort, maar dat ging niet zo lekker. Ging voor het eerst weer enkelen en viel best tegen. Volgende week de clubkampioenschappen hopen dat het dan beter gaat.

    Afgelopen week weer begonnen met werken en dat was even wennen na 5 maanden vrij te zijn geweest en die kleine meid te moeten missen. Werk maar drie dagen dus een luxe leventje.

    Tot de volgende keer maar weer.

    Groetjes Nancy

  • 29 Augustus 2010 - 15:15

    FRANS:

    TOCH WEL EEN MOOIE MAN,JIJ,ZO TUSSEN DIE JONGE MEIDEN;HET POSEREN GAAT JE DAN KENNELIJK BETER IN JE BLOTE BASSIE AAN DE RIVIER( BEETJE SCINNY-ALS IK ZO VRIJ MAG ZIJN ZONDER JE FANS.lEU DIE NACHTFOTO VAN BARSTREET MET AL DIE NEONS-ZEKER SPECIAAL GEMAAKT VOOR MIJ(?)WAAROM STEKEN DE MEIDEN OP DE FOTO'S 2 VINGERS IN DE LUCHT?IS DAT HET CIMBOOL VOOR vADERTJE vINCENT? JOUW INVLOED KENT GEEN GRENZEN!BESTE GROETEN VANUIT EEN KIL EN NAT NEDERLAND VAN FRANS BUIS

  • 29 Augustus 2010 - 15:37

    Lieming:

    Hallo Neef,
    Leuk dat je antwoord op de vragen.Wel weer een nieuwe ervaring met deze jonge kinderen ,maar meestal leren zij het snelst ,wie zal het zeggen.Heb je ook al plekjes gevonden waar ze kleding namaken?(denk tenslotte nog even aan je vorige werkkring(fashion)Ook dit zal in iedere stad anders zijn.
    Ik heb inmiddels ook mijn baan opgezegd,maar zal niet gaan pionieren zoals jij,ook een nieuwe fase in mijn leven.Golf houd mij een beetje aan de gang en ik ga het ook nog leuk vinden.
    Prettige dag,groetjes Lieming

  • 30 Augustus 2010 - 06:07

    Chihko En Ester:

    Ha die vincent ,

    Goed om weer van je te horen. Met jouw lengte , val je nu dan erg op tussen al die kleine chinezen ? Of valt het wel mee en is dat meer een fabeltje ?

    PS ik me wel iets voorstellen wat je hebt meegemaakt om iemand trachten uit het water te redden. Heb zelf ooit een redddingsbrevet gehaald maar tijdens trainingen is het vaak water happen geweest. Het ga je goed

    Groetjes Chihko en Ester

  • 30 Augustus 2010 - 20:53

    Herman:

    Hey Vin,

    Zo te zien op de foto nemen Kelly en Sarah je erg serieus als leraar, wat natuurlijk komt omdat je van nature veel gezag uit straalt. keep up the good work :) Leuk om weer even wat van je te horen en neem voortaan je bandjes mee als je weer gaat zwemmen!!

    grtz Herman


  • 04 September 2010 - 06:55

    Ria Van Dam:

    Ha Vincent!

    Net terug van een tour door France en kwam gelukkig een mail van Vin tegen.
    Dat alles goed met je gaat is ervan af te lezen.
    Hoewel ik dat reddingsverhaal wel erg eng en spannend vond,kijk alsjeblieft goed uit!
    Dinsdag 7 sept. geboortedag van o.a. Oma en Ria begin ik met de vaste oppas op Sanne eens in de week,ik heb er zin in!hopelijk Sanne ook.
    Vin hou je goed !
    Groetjes Hans en Ria

  • 04 September 2010 - 19:35

    Miran:

    Hee Vin, super leuk om weer van je te horen. Net weer terug van vakantie, dus ik lees je verhaal nu pas. Je reddingsverhaal klinkt heftig, wel super dat jullie die man hebben kunnen helpen. Kanjer! Succes met alles, liefs Miran.

  • 08 September 2010 - 16:09

    Coert En Anne:

    Ha Vin. Goed weer iets van je te horen. Leuke foto's en volgens ons kun jij niet streng zijn tegen deze lieverds en dan is tikkertje enig om te doen als je een klein chinees meisje bent. Heerlijk dat je al zulke leuke contacten hebt en wat een enorm avontuur in de rivier. Wij zijn net terug van een aantal dagen met de boot in amsterdam. Altijd gezellige stad om doorheen te struinen. Vrijdag a.s. gaan we voor een weekje naar de zon in Portugal (Algarve). We zijn er 20 jaar niet geweest, dus eens kijken wat daar allemaal gebeurd is. Verder gaat het hier goed en zijn we gezond. Pas op jezelf en blijven genieten!!! Liefs coert en anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Living in China and studying for a bachelor in Chinese language, besides teaching English in the weekend to make a living.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 68464

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 19 Juni 2015

Studying Chinese in Chengdu

09 September 2011 - 31 December 2011

Cycling through the south west of China

01 Juni 2010 - 08 September 2011

Werken in China

25 September 2009 - 28 November 2009

China via de Trans Mongolie Express

18 Oktober 2006 - 30 Januari 2007

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: