Settling down - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu Settling down - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu

Settling down

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

23 Juli 2010 | China, Yangshuo

Zo, het is alweer even geleden, maar zie het maar als een goed teken. Ben lekker druk bezig en heb dan niet altijd zin om aan m’n blog te werken. Was eerst vooral erg druk met het volgen van de World Cup en daarna ben ik full time gaan werken. Ook m’n sociale leven is lekker druk; een drankje doen in de kroeg, stappen, zwemmen in de rivier of gewoon even een ijsje of iets dergelijks halen met vrienden. Een heerlijk leventje waar ik snel een gewend ben.

De World Cup is voorbij en het lijkt alweer eeuwen geleden. Toch is dat waar ik vorige keer gebleven was. Heb alle wedstrijden van Nederland gevolgd ook al waren de laatste wedstrijden om 2.30 lokale tijd. De kwart finale had ik in de Alley bar gekeken en er waren redelijk wat Nederlanders, zodat de sfeer er goed in zat. Had met Karl (een Nederlandse leraar) een weddenschap afgesloten dat wanneer Nederland zou winnen we beiden in de rivier zouden springen na de wedstrijd. Hoef niet te zeggen dat de wedstrijd super spannend was en we zowaar gewonnen hadden van Brazilië!!

En zo gezegd zo gedaan…. Na afloop van de wedstrijd zijn Karl en ik naar de rivier gelopen en er met veel plezier ingesprongen. We hadden erg veel bekijks, want het was het riviertje dat midden door het centrum loopt. Alleen was dit wel redelijk stil staand water, dus na afloop hing er een behoorlijke lucht om ons heen. Maar dat kon de pret niet drukken, dus zijn we naar de Monkey Jane bar gegaan om de winst te vieren…. Op naar de halve finale!

In de bar een biertje gedronken en daarna nog even naar een andere bar gegaan waar we gedanst hebben. Toen het hier dicht ging was het alweer bijna 2.30 in de ochtend, dus hebben we maar meteen ook de andere kwart finale tussen Uruguay en Ghana gekeken. Alleen waren alle bars dicht, maar gelukkig is er een Mc Donald’s die 24 uur per dag open is. Op straat nog een biertje kunnen kopen en die meegenomen de Mc Donald’s in :) Helaas won Ghana niet, maar Uruguay is natuurlijk ook geen verkeerde tegenstander en zeker zonder Suarez hadden we een goede kans.

De volgende wedstrijd was dus de halve finale tegen Uruguay. Helaas werd het gespeeld op dinsdag om 2.30 en vanaf de volgende dag zou ik beginnen om full time les te geven, dus dat betekend om 9.00 voor de klas staan. Maar ja, zo vaak staan we niet in de halve finale, dus ik wilde het voor geen goud missen. ’s Avonds dus eerst een paar uurtjes geslapen en vervolgens de wekker gezet om 2.00. Toen meteen de stad ingegaan, maar alle bars waren dicht…. balen!! Maar gelukkig is er dan nog de Mac. Dus een biertje op straat gekocht en weer de wedstrijd gekeken in de Mac. Het was zowaar erg druk en meer dan de helft van de mensen had zelf bier meegenomen en er werd zelfs gerookt ondanks dat dit normaal echt niet mag. Na afloop was het natuurlijk weer feest, maar heb het deze keer wel droog gehouden ;)

Helaas de volgende dag vroeg op, maar door de winst en het bereiken van de finale had ik weinig last van het gebrek aan slaap. Iedereen op school leefde trouwens mee met Nederland. Van zowel de andere leraren als veel studenten kreeg ik de felicitaties.

Toen de zondag erop was het de grote dag… DE finale. Was er helemaal klaar voor, want de nacht ervoor had ik toch maar niet naar Duitsland gekeken, dus ik was helemaal uitgerust. Ook de finale was weer om 2.30, maar deze keer waren de bars wel open. Had het die middag al gecheckt bij de stamkroeg “Minority bar” dus heb daar de wedstrijd gekeken met een groepje leraren en andere bekenden. Helaas werd er niet gescoord door beiden ploegen, maar wat een spanning! Spanje had super veel kansen en Van de Sar had een paar super reddingen. Ook Nederland had enkele geweldige kansen, maar helaas zat het er niet in….. In de laatste minuten van de verlenging was de droom voorbij…. :( Was behoorlijk teleurgesteld, maar denk dat het meer was geweest als ik in Nederland zou zijn. Maar het bereiken van de finale was een overwinning op zich natuurlijk en ik heb dan ook behoorlijk genoten van de World Cup.

Nu dit alles is afgelopen, is de rust weer enigszins terug gekeerd. Geen nachten meer doorhalen om een wedstrijd te zien of om midden in de nacht de wekker te zetten. Nu ligt de focus weer op het lesgeven en het normale leven. Begin me dan ook behoorlijk te settelen en ben nu dan ook 100% overtuigt dat ik de juiste beslissing heb genomen door hierheen te gaan.

Zoals eerder al gezegd werk ik nu full time. De afgelopen 1,5 week was dat omdat ik voor een andere leraar in moest vallen, omdat hij verlof had. Ik hield m’n eigen klas Upper Intermediate (5 leerlingen van niveau 5, hoogste niveau is 6) en dan de extra klas Pre-Intermediate (zo’n 7 leerlingen van niveau 3). De meeste leerlingen van de nieuwe klas kende ik al, omdat Lee hun les geeft en was met hun al enkele keren naar de K-tv (karaoke) gegaan. Zij vonden het dan ook leuk dat ik hun les kwam geven.

Het lesgeven gaat steeds meer vanzelf. Voor beiden klassen krijg ik materiaal van de school, zodat ik een goede leidraad heb. Voor de Pre-Intermediate hoef ik dan weinig extra voorbereidingen meer te doen, omdat ik dat niveau uitstekend beheers. Maar voor de Upper Intermediate zoek ik van te voren veel woorden op, omdat ik op zich de betekenis wel ken, maar op het internet vaak een betere uitleg te vinden is. Ook tijdens deze les komt het nogal eens voor dat een leerling met een moeilijk woord komt die ik helemaal niet ken of waarvan ik niet weet hoe het te schrijven. Heb daarom altijd mijn laptop aan staan en dan zoek ik snel het woord op.

Inmiddels is de regenperiode helemaal voorbij en is de hitte aangebroken. Afgelopen 2 weken was het gemiddeld 35-37 graden en ’s nachts komt de temperatuur niet onder de 30. Alleen al van huis naar school lopen zorgde voor zweetdruppels op m’n rug en toen was het pas ochtend. Blijf meestal dan ook tijdens de lunchpauze van 2,5 uur op school, want dan schijnt de zon volop en brand je levend weg buiten. Zelfs bepaalde plekken van het asfalt worden dan zacht en plakkerig van de hitte. Gelukkig is m’n appartement goed te doen qua temperatuur, maar heb wel altijd een fan aanstaan als ik ga slapen. Deze week is het ietsjes minder warm, maar onder de 30 is het nog niet.

Ivm de hitte ga ik vaak met een groepje zwemmen in de Li River na schooltijd. Heerlijk even afkoelen en daarna een hapje eten met elkaar. In het weekend gaan we af en toe naar Secret Beach wat ook aan de Li River ligt, maar dat is iets van 20 minuten fietsen, dus niet ideaal na schooltijd, maar meer voor het weekend of een vrije middag. 1 keer hadden we wat fruit, vlees, brood en drinken meegenomen om te bbq-en aan het water… viel nog niet mee om een redelijk vuur te bouwen, maar na een hoop geploeter konden we dan eindelijk lekker eten.

Alweer twee weken geleden is de zomervakantie begonnen voor de Chinese scholieren, dus zijn er veel extra Chinese vrijwilligers om te helpen voor het zomerkamp. New Start is een privéschool, dus er zijn geen vakanties. Zelfs met spring festival (Chinees Nieuwjaar) is de school open, omdat er dan studenten zijn die hun enige vakantie gebruiken om Engels te leren. Maar nu zijn er 37 kinderen tussen de 6 en 14 jaar die twee weken blijven. Zij hebben een heel dagprogramma gedurende hun verblijf. Ik had aangeven dat ik liever de normale klassen wil blijven lesgeven, want twee volle weken werken zonder een dag vrij zie ik niet zo zitten. Gelukkig zijn er op het moment genoeg extra leraren die een paar weken blijven en het zomerkamp voor hun rekening nemen.

Na de eerste week van het kamp begonnen steeds meer leraren er tegenop te zien. De kids zijn soms erg brutaal en vol energie. Als ze op school zijn, is het een en al kabaal en geschreeuw. Ik vraag me dan ook af hoe de school het gaat doen als deze groep klaar is en er weer een nieuwe groep kids komt. Maar dat is niet mijn probleem ;) Ik heb namelijk ipv de invalklas een nieuwe klas gekregen van Elementary niveau (8 leerlingen van niveau 2). Het is even wennen, omdat zij nog niet erg goed Engels spreken, maar deze klas heeft wel een goed boek waar ik ze les uit geef. Wel is het wat lastiger om aan een klas van 8 les te geven, omdat het niveau verschil tussen de beste en slechtste redelijk groot is en je niet iedereen evenveel aandacht kan geven. Maar ook in deze klas is iedereen erg enthousiast om Engels te leren en er wordt dan ook veel gelachen met elkaar.

Voor de andere klas gebruik ik trouwens hand-outs die elke dag een nieuw onderwerp hebben, deze week bv. Superstition, The tallest building in Dubai, Renting-a-friend agencies growing in Japan en Drivers think they drive better than others. Meestal is er dan een woordenlijst en daarna een stuk tekst over het onderwerp. Soms zijn er nog enkele vragen of opdrachten, maar meestal praten we een eind weg over het onderwerp of iets afgeleid en dan is de les van 2,5 uur zo voorbij.

Ben trouwens afgelopen week verhuisd naar een ander appartement. Was niet echt nodig, want m’n oude kamer was goed, maar heb nu een iets grotere badkamer en een beter ingedeelde kamer. Was geen hele grote verhuizing, want de gebouwen grenzen aan elkaar. Het zijn 3 broers die allen een eigen appartementencomplexje hebben en de kamers verhuren. Ik denk dat ik hier wel blijf voor de rest van m’n verblijf in Yangshuo, hoe lang dat ook moge zijn.

Oh, m'n Chinees is momenteel nog niet heel goed. Ken al wel wat standaard zinnetjes om m'n dagelijkse dingen te kopen of te betalen en wat af te dingen. Moet snel wat meer tijd gaan vrij maken om de taal beter te leren spreken.

Doeg!!!

  • 23 Juli 2010 - 05:56

    Chihko En Ester:

    Ha, die Vin , goed om te horen dat alles goed met je gaat. zijn al die wateroverlast gebieden een beetje uit de buurt bij jou ? By the way : Van der Sar speelt al een tijdje niet meer in het Nederlands elftal , het was natuurlijk Maarten Stekelenburg , mar dat bedoelde je natuurlijk. Dat krijg je ervan als je e.e.a snachts moet volgen. Veel succes daar en we blijven je natuurlijk volgen , Groetjes uit Oss

  • 23 Juli 2010 - 06:08

    Marleen:

    heyy Vin!

    Leuk om weer 'ns wat te lezen joh.. En dat je je vast stekkie inmiddels soort van gevonden hebt! Leuk ook te lezen over je lesgeef verhalen :-)
    Vandaag is hier de inhaal van de Nijmeegse vierdaagse. In 2007 alleen maar regen -weet je nog.. pfff-, tot nu toe nog zon! Dus ik ga even supporten en feesten :-)
    Hey, ik weet niet welke wedstrijd jij hebt gezien in China, maar Stekelenburg stond dit jaar in het doel he! ;-p
    Geintje hoor.
    Heeel veel succes met alles, vind het top te lezen dat je nu al overtuigd bent dat je goede keus hebt gemaakt. Genieten, daar gaat het om!

    Liefs, x Marleen

  • 23 Juli 2010 - 07:05

    Frederike:

    Heej Vin,
    Leuk verslag. Gaaf dat je voetbal zo kon meebeleven. Het was echt grappig te zien hoe NL in de ban van voetbal was. Miran en ik hebben DD5 bij PVDV gewonnen en moesten in halve finale tegen elkaar singelen (Miran gewonnen :-(. Mis jij het tennissen al een beetje of heb je het eigenlijk daar te druk voor?
    Groetjes!!!

  • 23 Juli 2010 - 14:50

    Lie Ming En Frans:

    hoi vin fijn dat je het zo naar je zin hebt,we waren woensdag nog even bij peter en shemay natuurlijk weer aan de borrel en het over jou natuurlijk gehad,maar ook over je broer die momenteel in usa zit.heerlijk dat reizen.Misschien begin je later ook nog met tai chi en als je ooit terug komt kan je het ons leren(hi,Hi)Eerst maar een paar chinese woorden.
    Het gaat je goed.fr&lie

  • 23 Juli 2010 - 18:03

    Shemay & Peter:

    Hey Vinnie,

    Gelukkig voor jou is het WK weer voorbij, want dat houdt geen mens lang vol zoals jij dat daar in China hebt gedaan. Echt slopend hoor om midden in de nacht op te staan om naar het voetbal te gaan kijken en dan om 9 uur weer vrolijk voor de klas te staan om les te geven.
    Het doet ons goed om te lezen dat het leven daar in China je goed bevalt. Na zo'n dag op school met al die kwetterende Chineesjes zul je wel blij zijn als je weer een beetje rust hebt als je thuis komt. Op de foto's kan ik zien dat je het naar je zin hebt. Fijn dat je nu een appartement(je) hebt dat naar je zin is en hopelijk blijft dat ook zo.
    Hoe lang duurt zo'n cursus Engels eigenlijk, is dat na 2 weken weer afgelopen of kan het ook langer duren?
    Trouwens, heb jij daar ook last gehad van al die overstromingen of is dat niet bij jou in de buurt? Als ik naar de foto's kijk dan valt het bij jullie nog wel mee geloof ik.

    Binnenkort moeten we maar weer een keertje skypen, dan kunnen we een beetje bijkletsen.

    Liefs en een dikke kus van ons allebei xxx

  • 26 Juli 2010 - 08:18

    Nancy:

    Hey Vin,

    Zo te horen heb jij het helemaal naar je zin. Het blijft natuurlijk altijd een avontuur om zo'n stap te maken. Hier gaat het ook allemaal goed. Ik heb nog 4 weken en dan mag ik na 5 maanden weer beginnen. Moet er nu nog even niet aan denken.
    Tot de volgende keer.

  • 28 Juli 2010 - 18:06

    Ria Van Dam:

    Ha Vincent!!
    Goed te horen dat het bij jouw niet onder water staat,zagen hier zulke natte beelden ,maar
    China is ook zo groot.
    Wij hebben het voetbal ook op de voet gevolgd en ook al speelde Nedreland nou niet het mooiste voetbal was het allemaal wel spannend en erg leuk dat we de finale gehaald hebben maar terecht verloren,dat was in 1974 en 1978 niet zo!!De foto,s tonen dat je het naar je zin hebt fijn voor je en houden zo Warme Groeten Hans en Ria

  • 27 Augustus 2010 - 14:19

    Frans En Lie Ming:

    Hallo vincent,je zal het wel erg druk hebben en tenslotte is vakantie iets anders dan werken,laatst nog in het nieuws een bierfeest in china gezien,je roept iets(vraag me niet welke kreet het was )drink je glas in een keer leeg en op deze manier maak je snel vrienden,er is vast ook nog een andere manier,en niets tegen een biertje.Hier is het twee dagen heel slecht weer geweest.Het leek wel of de kraan de hele dag openstond,en het lijkt of de zomer al voorbij is,misschien een mooie nazomer.Hoop dat alles goed gaat en we kijken naar je volgende brief.fr &lie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Living in China and studying for a bachelor in Chinese language, besides teaching English in the weekend to make a living.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 68503

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 19 Juni 2015

Studying Chinese in Chengdu

09 September 2011 - 31 December 2011

Cycling through the south west of China

01 Juni 2010 - 08 September 2011

Werken in China

25 September 2009 - 28 November 2009

China via de Trans Mongolie Express

18 Oktober 2006 - 30 Januari 2007

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: