Life in China - Reisverslag uit Sanya, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu Life in China - Reisverslag uit Sanya, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu

Life in China

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

20 Januari 2011 | China, Sanya

Ja…. Ik leef nog!!! Ik wilde al heel lang weer een bericht schrijven, maar sinds de laatste anderhalve maand is het behoorlijk koud in Yangshuo. Het is tussen de 0-5 graden wat op zich wel te doen is, want in Nederland was het behoorlijk kouder voor een lange tijd. Maar het verschil met China is dat er hier geen verwarming is. Alleen in het noorden hebben ze dat, want daar is het echt koud… -10 to -40 graden. Op school tijdens het lesgeven is het nog wel te doen, maar iedereen zit wel met z’n jas aan en de meiden hebben een kruik met warm water op schoot. Ik geef les met een muts op wat er niet heel professioneel uit ziet, maar ja.

Op straat zitten ook alle mensen die een winkeltje hebben of gewoon spullen op straat verkopen verkleumd naast een vuurtje. Tja, waarom bouwen de mensen hier niet een iets luxer huis… ze zijn niet rijk genoeg en deze situatie is er altijd geweest, dus accepteren ze het gewoon en het is “slechts” voor 2 (en een halve) maand(-en). Daarna begint het weer langzaam warmer te worden.

Eenmaal thuis is het dus zo’n 5 graden, dus kruip ik altijd meteen m’n bed in en duik ik onder de dekens. En als ik dan een heel verhaal ga schrijven dan worden m’n vingers echt super koud, dus in plaats daarvan kijk ik wat films en series. Dit is trouwens echt ideaal. Zoals je waarschijnlijk weet word het internet beheerd door de regering, dus zijn verschillende websites niet beschikbaar, zoals Facebook, Youtube, ea. Maar wat in China wel toegestaan wordt, is het verspreiden van illegale films en series. Zo zijn er verschillende websites waar je de nieuwste films en series kunt bekijken. Het word allemaal gestreamd, dus je hoeft het niet eens te downloaden en het is ook nog eens supersnel. Om de websites te gebruiken heb je wel een Chinees IP-adres nodig, dus helaas vanuit Nederland kun je er niet op… tenzij je dat weet te omzeilen. Laat maar weten als jet het internetadres wilt hebben ;-)

M’n laatste verslag is geloof ik van 4-5 maanden geleden, dus waar te beginnen?!? Ik weet het eigenlijk niet, dus als je wilt weten wat ik gedaan heb…. kun je de foto’s bekijken onder dit verslag. Wat denk ik interessanter is, is wat over het leven in China.

het leven op straat
Net als in Zuid-Europa leven de Chinezen buiten. Over het algemeen is het dan ook lekker warm en is het begrijpelijk, maar zelfs nu met de kou is het dus hetzelfde. Er zijn overal kleine winkeltjes en ze hebben geen normale deur, maar een rolluik over de gehele breedte, dus in de winter is het echt kou lijden voor de eigenaren. Verder zijn er ook overal mensen te vinden die dingen op straat verkopen. Ze zitten op een plastic zeil en stallen hun producten uit. Voor etenswaar hebben ze meestal een fiets/ driewieler met achterop een grote bak waar ze eten in klaar maken of het presenteren om te verkopen. Vooral de fruit verkopers maken mooie stapels in piramide vorm van het fruit.

’s Avonds komt het leven op straat echt op gang, want dan komen alle eettentjes te voorschijn. De Chinezen eten de hele dag door, maar het lijkt wel of ze ’s avonds nog meer eten dan anders. En sommige van de tentjes blijven tot ver na middernacht open, dus als je naar de bar bent geweest kun je op de weg naar huis lekker eten ipv een simpele hamburger bij de Mc Donalds halen (die 24 uur per dag open is). Het eten wordt voor je neus klaargemaakt en het is nog goedkoop ook!

Ook al brengt de gemiddelde Chinees veel tijd door op straat, de straat zelf wordt als heel vies ervaren. Je zult dan ook geen enkele Chinees op straat zien zitten of zelfs ook maar hun tas op de grond zien zetten. Normaal gesproken hurken ze of anders leggen ze een krant of iets dergelijks op de grond waar ze vervolgens op gaan zitten. Ook in restaurants wordt een tas niet op de grond gezet, maar houdt men hem op schoot of zet men hem achter zich op de stoel.

Dit alles komt omdat er veel gespuugd word op straat en alles wat niet bruikbaar of eetbaar is wordt zonder blikken of blozen op straat gegooid. Er lopen gelukkig wel altijd veel schoonmakers rond die alle rotzooi netjes opvegen, zodat het er wel enigszins schoon uitziet. Oh… en voor kleine kinderen is het ook geen probleem om hun behoefte op straat te doen ook al is het voor je ouders winkel.

Chinezen en eten
Zoals ik net al schreef, eten de Chinezen overal, altijd en alles wat maar leeft. In Yangshuo kun je op de vleesmarkt onder andere hond kopen en enkele restaurants hebben het ook op hun menu staan. Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar misschien dat ik het later nog eens doe. Volgens de Chinezen moet je dit eten voor het winter wordt, omdat het je lichaam sterker maakt tegen de kou. Verder worden er op de markt ook slangen, kikkers, padden en schildpadden verkocht naast allerlei verschillende vissen waar ik niet eens ga beginnen om het op te noemen.

Natuurlijk eten ze ook de “normale” dieren zoals koeien, varkens en kippen, maar anders dan de Nederlanders eten ze hier het hele dier. Een veel gegeten snack zijn kippenpoten en dan bedoel ik niet de kippenpoot (drumstick) zoals wij die eten, maar de daadwerkelijk voet van de kip. Het wordt een tijd in het zuur bewaard met natuurlijk een hoop pepers om het lekker pittig te maken en na verloop van tijd worden de botten week en kun je bijna de hele poot opeten. Ik heb dit geprobeerd en echt vies is het niet, maar voor mij is het teveel gepiel en te weinig vlees.

Een andere veel gegeten snack is de nek van een eend. In Nederland eten we eigenlijk bijna nooit eend, maar het is echt lekker. Het heeft wel een sterkere smaak dan kip, dus ik zou het niet elke dag willen eten, maar op school komt het altijd wel 1 keer per week voorbij en het is een geliefd gerecht. De nek is best lekker, maar heel veel vlees zit er niet aan. Een andere delicatesse van de eend is z’n tong. In restaurants wordt de hele eend (of kip) in kleine stukken gehakt en inclusief de kop geserveerd. Bij de eend is dan alleen de tong verwijderd, want die wordt apart verkocht. Ook vissen worden in kleine stukken gehakt en inclusief de kop geserveerd.

Als er kip of eend in z’n geheel geserveerd wordt dan is het altijd inclusief botten wat een hoop gepiel geeft, omdat je met stokjes eet en niet op je bord het vlees van het bot kunt scheiden. De Chinees neemt dan ook een stuk vlees in z’n mond en tijdens het eten spuugt men de botten uit op tafel. Ik geniet toch echter meer van een filet, maar de Chinezen eten vis en vlees liever met bot, omdat het meer smaakt geeft aan het vlees.

Voor mij de grootste ergernis tijdens het eten is al het gesmak en geslurp. Vooral de mannen doen dit het meest, maar enkele vrouwen hebben er ook geen problemen mee. In Nederland zou dit erg onbeleefd zijn, maar in China is het juist andersom. Als je niet smakt en niet snel eet dan denkt de gastheer of – vrouw dat je het eten niet lekker vindt. Oh… en een flinke boer laten aan tafel is ook geen probleem.

Een andere gewoonte is dat Chinezen rondlopen en eten. Er word dan ook altijd vanuit een kom gegeten en regelmatig lopen mensen rond met de kom in 1 hand aan de mond en met de stokjes in de andere hand word het eten naar binnen geduwd. Verder heeft men er ook geen problemen mee om een sigaret op te steken als er nog andere mensen aan tafel bezig zijn met eten.

In restaurants is het trouwens meestal geen probleem om je eigen drinken mee te nemen. Zo word er soms een grote fles frisdrank meegenomen en sommige meiden nemen een fles wijn mee vanuit de supermarkt, omdat het daar echt veel goedkoper is dan in het restaurant. Soms moet er wel een kleine bijdrage betaald worden om te fles te laten openen en voor de glazen, maar dit is niet altijd het geval.

In sommige (simpele) restaurants kun je zelfs eten van een ander restaurant meenemen. Zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde gerechten op dit moment niet beschikbaar zijn of serveren ze het helemaal niet, dan kun je gewoon bij de buurman wat bestellen en het aan je tafel laten bezorgen, makkelijk niet waar!?!

Overlijden
Een maand geleden was de moeder van mijn huisbaas overleden. Zij was een belangrijk persoon in de familie en dan word er bij het overlijden een feest georganiseerd van drie dagen. In de steeg aan het huis wordt dan een tent opgezet en er worden stoelen en tafels geregeld voor de gasten. Het begint vroeg in de ochtend vanaf 7 uur met rotjes en die worden verder ook gedurende de hele dag afgestoken. Verder is er ook een bandje die de hele dag door (verschrikkelijke) muziek speelt. Voor de gasten wordt er de hele dag eten en drinken geregeld en tussendoor worden er wat toneelstukjes opgevoerd.

De derde dag begint het weer vroeg in de ochtend met rotjes en vervolgens wordt de kist met het lichaam door de straten gedragen. In Nederland gaat de kist voorop, maar hier volgt de kist de familie die achteruit lopen en de kist aankijken. Normaal gesproken laten de Chinezen niet veel emotie tonen, maar tijdens de tocht wordt het soms teveel voor enkele nabestaanden en zakken ze huilend in elkaar waar naar ze door andere familieleden weer overeind geholpen worden en verder gaan.

Tijdens de tocht worden er natuurlijk weer rotjes afgestoken, maar er wordt ook papiergeld verbrandt wat moet zorgen voor rijkdom in het hiernamaals. En na de stoet volgt er een grote groep schoonmakers die de straten weer netjes aanvegen en al de rotzooi van de rotjes en het papiergeld opruimen.

Er zijn nog veel meer dingen wat ik kan vertellen, maar het word alweer een erg lang verslag, dus zal ik volgende keer verder gaan. Wel nog even een update van hoe het nu met me gaat.

Met ongeveer anderhalve week is het Chinees Nieuwjaar/ Spring Festival (het begint op 2 februari) en dat is het grootste feest gedurende het jaar. Practisch heel China is dan vrij en gaat naar huis om familie op te zoeken en te genieten van 1 van de weinige momenten dat er niet gewerkt hoeft te worden.

De laatste weken was het studentenaantal op school al langzaam aan het dalen en omdat bijna alle overige studenten ook snel naar huis zouden gaan, heeft de school besloten om de school zo goed als helemaal te sluiten voor 4 weken. (Er blijft slechts 1 klas over en dat is voor de studenten die niet naar huis gaan of voor nieuwe studenten die hun vakantie opofferen om Engels te leren.) Eigenlijk was ik wel blij dat de school zo goed als dicht is nu, want ik was behoorlijk klaar met de kou in Yangshuo en heb meteen besloten om 2/3 weken vakantie te nemen en naar een warmer plekje te gaan.

Inmiddels zit ik op het meest zuidelijke puntje van China op het eiland Hainan. Hier in Sanya is er een heerlijke temperatuur van 20 – 25 graden en loop ik lekker rond in m’n korte broek en T-shirt. Het enige wat ik hier voor over moest hebben, was een busreis van 9 uur, gevolgd door een boottocht van 4 uur en daarna weer een busreis van 5 uur. Met al het wachten tussen door was ik 24 uur op pad. Maar je hoort mij niet klagen hoor! Ik ben veels te blij dat de kou achter me is.

Ik zit hier trouwens niet alleen, want Funny (een Chinese lerares) had ook snel besloten om de kou achter te laten en mee naar Hainan te gaan. We brengen de dag hier door met een beetje luieren op het strand, een boek lezen en ’s avonds genieten van al het seafood wat ten overvloeden beschikbaar is.

Funny had via via van een restaurant op een boot gehoord in de haven. Daar zijn we eergisteravond heen gegaan en je krijgt daar een grote kom soep op je tafel waar je vervolgens al het verse seafood zelf in kunt klaarmaken. Je betaalt een standaard prijs van 150 Yuan voor 2 personen (15 euro) en je kunt zoveel eten als je wilt. Ze brengen verse vis, krab en een kom met levende garnalen die je zelf in de soep gooit… hoe vers wil je het hebben!?! Verder brengen ze ook nog wat andere visgerechten die al klaar zijn gemaakt, heerlijk!

Funny gaat komend weekend naar huis, maar ik blijf waarschijnlijk nog een weekje, want ik heb echt nog geen zin in de kou. En voor Spring Festival ben ik uitgenodigd om een paar oud-studenten op te zoeken en daar kan ik op de weg terug mooi langs gaan. Ik zal bij hun thuis het Chinese Nieuwjaar vieren en ben benieuwd hoe dat is. Waarschijnlijk veel…. heel veel eten :-)

  • 20 Januari 2011 - 07:20

    Miran:

    Hee Vin, wat super leuk om weer een update van je te lezen! En wat heerlijk dat je nu op een warme plek bent aangeland. Geniet ervan! :) Have fun met het Chinese Nieuwjaar vieren! En.... de volgende keer niet zo lang meer wachten met je verhaal schrijven he? x Miran.

  • 20 Januari 2011 - 12:13

    Shemay:

    Ha Vinnie,
    Goed om te lezen dat je het nu weer lekker warm hebt daar in Sanya. Kan me voorstellen dat je daar nog even wilt blijven. Geniet straks op de terugweg van het vieren van het Chinese Nieuwjaar. Ik ben benieuwd hoe dat er aan toe gaat. Chinezen kennende zullen ze wel heel veel vuurwerk afsteken.

    Liefs,
    Shemay xxx

  • 20 Januari 2011 - 13:31

    Marleen:

    Heyy Vin!

    Wat leuk van alles te lezen.. Moest vd week nog aan je denken om eens bij te kletsen.. maarja..
    (ben het nog niet zo gewend denk ik, haha)
    Hey, bijf genieten van je leventje daar, en fuck die kou. Het zit je wel hoog, het weer kou heb je 11 keer genoemd!
    Hier redelijk turbulent jaar achter de rug, verhuisd, arbeidsconflict, nieuwe job en natuurlijk alle liefdesperikelen.. oh oh oh
    Maar gaat lekker!
    Schrijf vooral van je af, leuk leuk!
    Take care en dikke kus, Marleen

  • 20 Januari 2011 - 14:30

    Chi-Ling:

    Hoi Vincent,
    fijn om weer wat van je te lezen. Het water loopt me in de mond. Ik wou dat ik bij je op het strand kon zitten daar in Sanya. Dat is prima daar, kan ik me nog herinneren van onze reis. Helaas moet dat in gedachten. Veel plezier!

  • 20 Januari 2011 - 19:55

    Lianne:

    Het leeft nog! Leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je je in warmere oorden bevindt nu. Respect zonder verwarming.... ik had waarschijnlijk meteen de eerste vlucht terug naar huis genomen... of richting een warmer land natuurlijk :-). Zal je snel weer mailen! x

  • 20 Januari 2011 - 23:04

    Shemay:

    Vin, nog even iets over het eten. Wij aten vroeger thuis ook kippenekjes. Die werden dan net als de rest van de kip klaar gemaakt, zachtjes gegaard in de pan. Dat was inderdaad een gekluif, veel botjes en weinig vlees, maar de echte pootjes van de kip aten wij niet. Beperk je maar tot het eten van de "normale" dingen hoor. Wij europeanen zien een hond toch meer als huisdier dan als voedsel. Geniet van het heerlijke seafood daar in Sanya.
    Spreek je wel weer.

    Liefs, Shemay

  • 21 Januari 2011 - 14:17

    Chihko En Ester:

    Ha die Vin,
    Wat je moeder schreef over de kippenekjes kan ik mij ook nog wel herinneren . Heel veel botjes. Goed om weer wat van je te horen. Ik ben heel benieuwd wat ze moet chinees nieuwjaar aan vuurwerk afsteken . Dat gedeelte hebben we helaas hier als weer gehad , en moeten we weer 11 maanden wachten. Begrijp ik nou goed van je dat er in jouw omgeving waar je les geeft helemaal geen kachels zijn en iedereen bij dat soort temperaturen gewoon naar school komt ? Waar haddebn wij het vroeger dan over met onze ijsvrij enzo . Ik kan me voorstellen dat je even naar het zuiden getrokken bent om op te warmen , geniet er van . Natuurlijk ook van de oud en nieuw viering . Al vast een goed jaar van het Konijn gewenst . Groetjes en tot schrijfs

  • 22 Januari 2011 - 17:28

    Mirjam:

    Hey Vin,

    Eindelijk weer een verhaal :-) Gelukkig schrijf je regelmatig iets op facebook, zodat we regelmatig op de hoogte blijven van je leventje in China. Geniet nog van je vakantie, warmte en chinees oud & nieuw!

    Respect dat je het toch een paar weken hebt uitgehouden zonder kachel! Ik zou net als Li het eerste beste vliegtuig hebben genomen naar een warmer land.

    Liefs, Mir

  • 21 Februari 2011 - 20:06

    Lieming En Frans:

    ha vincent,eindelijk reageren hoop dat je een mooi nieuwjaarsfeest hebt gehad,wij waren onderweg naar de Emiraten cruise muskat,abu dhabi,bahrein,dubai waar we nog 4 dagen zijn gebleven.Waar wij volgens ons bijna alles hebben gezien in vogelvlucht,want de stad is zo groot en ze zijn nog lang niet uit gebouwd.Alles moet het grootst,het hoogst,we stonden nog bij het hoogste gebouw van de wereld burj al kalifa, 828 mtr hoog,8x de dom van utrecht,maar alles is dan ook nieuw,weer een ervaring rijker,maar beseffen ook dat we zelf wel in een heel mooi land met eigen unieke cultuur wonen.
    Momenteel is het hier weer erg koud,hopelijk bij jou niet,we verlangen wel weer naar het voorjaar.Het gaat je goed tot spoedig
    Frans en Lie Ming

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Living in China and studying for a bachelor in Chinese language, besides teaching English in the weekend to make a living.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 68489

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 19 Juni 2015

Studying Chinese in Chengdu

09 September 2011 - 31 December 2011

Cycling through the south west of China

01 Juni 2010 - 08 September 2011

Werken in China

25 September 2009 - 28 November 2009

China via de Trans Mongolie Express

18 Oktober 2006 - 30 Januari 2007

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: