a little bit of traveling - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu a little bit of traveling - Reisverslag uit Yangshuo, China van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu

a little bit of traveling

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

12 Oktober 2010 | China, Yangshuo

De laatste maand heb ik redelijk wat uitstapjes gemaakt. Rondom Yangshuo, maar ook naar de provincie Hunan. Inmiddels is de temperatuur eindelijk gedaald, dus is het een stuk aangenamer en kan ik zelfs weer een lange broek aan. Deze verandering kwam wel behoorlijk plotseling, want half september in het weekend was het nog 36 graden en op dinsdag was dit gedaald tot rond de 20. Nu is het gemiddeld zo’n 25 graden, dus wel lekker. Wel is deze temperatuursverandering gekomen door een typhoon die van Korea naar Hong Kong ging. Daar was het dan ook behoorlijk noodweer, maar in Yangshuo is alleen de temperatuur gedaald en viel er wat regen de eerste week.

Een aantal weken geleden ben ik met Lee, Funny (beiden leraren op school) en Rachel en Brian (twee vrienden van Lee die hij in Thailand had ontmoet een tijd geleden) naar Xing Ping gegaan. Dit is een erg oud en klein dorpje waar redelijk wat toeristen komen. De meesten waren er al eens geweest, dus we hebben daar een beetje rondgelopen en wilden bij een guesthouse slapen waar een rooftop bar was. Alleen waren ik en een paar anderen ons paspoort vergeten en mochten we daar niet slapen. Maar ergens anders was een erg simpel en klein hostel die ons gelukkig wel accepteerde. We hebben toen wat snacks gekocht en zijn terug gegaan naar het hostel met de rooftop bar. Daar hebben we de hele avond bier gedronken en kaartspelletjes gespeeld.

De volgende dag hebben we een bamboe raft gehuurd en na flink onderhandelen van Funny een erg goede prijs gekregen. We zijn toen de rivier opgevaren. Ik had dit al een paar keer eerder gedaan, maar het uitzicht blijft geweldig hier. Bij het volgende dorpje zijn we weer gestopt en van daaruit hebben we de bus terug naar huis genomen.

Op 15 september was het Mid Autumn Day en dat is een groot festival in China. Iedereen kijkt er altijd naar uit, omdat er dan mooncakes gegeten worden. Het zijn cakejes gemaakt van bonen en ze zijn beschikbaar in verschillende smaken. Helaas vond ik (en met mij practisch alle andere buitenlandse leraren) ze niet erg lekker, beetje vreemde textuur.

In de avond had de school een feest georganiseerd voor alle studenten en de leraren en andere medewerkers moesten een act opvoeren. Ik moest een lied zingen (Bon Jovi – It’s My Life), maar helaas zijn mijn zangkwaliteiten niet erg hoog. Verder waren er nog wat spelletjes, waaronder een bier drink wedstrijd, pinda’s eten met stokjes (ik moest tegen Lee en ik had gewonnen) en nog wat andere spelletjes. Maar het hoogtepunt was wel de dans van 6 jongens gekleed in sexy jurkjes op de muziek van Lady Gaga.

Na afloop ben ik met mijn studenten naar de bar gegaan. We wilden eerst naar de K-tv (karaoke bar), maar er waren geen kamers meer beschikbaar. Dus toen zijn we naar een bar gegaan en hebben we wat kaartspelletjes en tafelvoetbal gespeeld. Helaas was het wel pas een woensdagavond, dus moest er de volgende dag gewoon weer gewerkt worden.

De vrijdag erop was Gracie (1 van mijn studenten) jarig en zijn we met de hele klas naar de K-tv gegaan. Je hebt daar geen grote bar, maar iedereen huurt z’n eigen kamer met tv en 2 microfoons en er wordt altijd een grote emmer met flesjes bier, wat snacks en een schaal met fruit besteld. Naast het zingen worden er ook altijd wat drinkspelletjes gespeeld en vooral de jongens drinken zoveel mogelijk. Later op de avond werd er een grote taart gebracht voor Gracie en uiteindelijk resulteerde dit in een gevecht tot iedereen het in z’n gezicht had zitten.

De dag erna was er een uitstapje door school georganiseerd en gingen we op de fiets naar Liu Gong. Ik was daar nog niet geweest en ging daarom mee. Sommige hadden een gewone fiets gehuurd, maar het is ook erg populair in Yangshuo om een tandemfiets te huren. En aangezien Nancy niet kon fietsen ging zij bij mij op de tandemfiets. De heenweg was zo’n 4 uur fietsen, dus eenmaal aangekomen in Liu Gong was ik aardig vermoeid. Daar hebben we uitgebreid geluncht en daarna een wandeling in de omgeving gemaakt. De terugweg hadden we gelukkig een kortere route over de autoweg genomen, dus was het nog maar 2 uur fietsen.

En alsof ik nog niet genoeg gezongen had die week werd ik diezelfde avond uitgenodigd door m’n andere klas om weer naar de K-tv te gaan. Natuurlijk kon ik dit niet afslaan, dus was het weer een avond met veel lol en gezang. Toen de K-tv dicht ging zijn we als afsluiter nog naar de bar gegaan.

1 oktober was het National Holiday en dan is practisch heel China vrij voor een week en is het top drukte in Yangshuo. Er wonen hier zo’n 300.000 mensen (even groot als Utrecht, maar in China vinden ze Yangshuo een klein stadje) maar deze week werden er 600.000 Chinese toeristen verwacht. Ik heb hier echter niets van meegekregen, omdat ik die week vrij had genomen om een weekje te reizen. Ik ben naar de provincie Hunan gegaan en heb daar Coco opgezocht (zij was een studente op school, maar heeft er ook een tijdje gewerkt). Ik mocht bij haar in huis en van daar uit hebben we wat dingen in de omgeving bekeken. Ze woont bij haar ouders en elke avond kookte haar vader een uitgebreid en heerlijk diner. Ook werd er aan tafel veel gedronken (alleen de mannen dan), want hij maakt namelijk z’n eigen bai jiu (je zegt “baa djoo” - een lokale sterke drank van ongeveer 50%). Ik dronk hier 1 of 2 glaasjes van, maar ging dan meestal over op het bier.

Eerst hebben we met een paar vrienden van Coco het huis van Mao Zedong bezocht. Hij was de politieke leider van China midden jaren negentig en is nog steeds erg populair. Het was dan ook behoorlijk druk bij z’n huis, dus we hebben daar een rondje gelopen en zijn toen doorgereden naar Changsha. Dit is een erg grote stad van 2,1 miljoen inwoners. Coco heeft daar gestudeerd en heeft daar dus nog wat andere vrienden. We konden bij iemand daar blijven slapen, maar hebben eerst wat gewinkeld in de stad. Ik heb nu dan ook eindelijk weer een nieuw fototoestel gekocht en omdat het het weekend van de National Holiday was, kreeg ik er nog een extra korting op :)

De volgende dag zijn we naar het Hunan museum gegaan en omdat er dagelijks “slechts” 3000 (gratis) tickets beschikbaar zijn, moesten we vroeg op. Om 7 uur stonden we in de rij die al erg lang was. Hoe het namelijk werkt, je staat eerst in de rij om een entree ticket te krijgen en als je eenmaal een ticket hebt bemachtigt dan staat daarop op welke tijd je naar binnen mag. Wij hadden om tien uur eindelijk een ticket en konden een uur later naar binnen. We hebben dus eerst even een uurtje in het park gezeten.

Het Hunan museum laat veel zien over de historie van de provincie. Maar voordat ik dit kon bezichtigen werd ik aangesproken door een cameraploeg van de lokale televisie. Of ze me mochten interviewen wat ik hier in China doe en waarom ik dit museum bezocht. Vond het wel geinig, dus geen probleem. Heb het verder niet terug gezien, maar wie weet word ik nog eens beroemd hier ;)

Na het museum hebben we heerlijk geluncht bij een restaurant waar ze hotpot serveren. Je hebt daar een tafel met een grote kom in het midden waar ze twee soepen in serveren, 1 pittig en 1 normaal. Je besteld dan allerlei groenten en vlees die je vervolgens daarin gaart. Na de lunch was het helaas weer tijd om terug naar Liling te rijden.

Eind van de middag waren we weer thuis en later kwam er wat familie langs, want Coco haar vader had weer een groot diner gepland. Er werd een grote fles sterke drank geopend en die werd binnen no-time gekilled. Verder heerlijk gegeten hoewel er wel een paar gerechten bij zaten die we in Nederland niet snel zouden eten, zoals varkensmaag, varkenspoot en varkenshuid, maar het smaakte niet eens heel slecht. Na het eten werd Coco door wat vrienden gevraagd om naar de K-tv te gaan en natuurlijk sloegen we dit niet af, dus was het weer een avond vol lol en gezang.

De volgende ochtend moesten we echter weer vroeg op, omdat we de trein naar Denang moesten pakken. Het was een rit van 10 uur en daarna moesten we nog een bus pakken van een uur. Maar uiteindelijk waren we dan in Denang aangekomen. Het is een erg oud stadje dat ondanks een schitterende ligging niet heel erg toeristisch is. Het was dan nog steeds de vakantie van alle Chinezen, maar er waren niet meer dan een handje vol toeristen.

De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt naar één van de watervallen in de omgeving. Het was anderhalf uur wandelen, maar omdat het de laatste tijd hier niet erg veel geregend had, was de waterval wat klein van formaat. Desalniettemin was het erg mooi en was het de moeite waard.

De volgende dag hebben we een andere waterval bezocht, maar dat was een iets zwaardere hike. Het was eerst een wandeling door de rijstvelden, maar dat veranderde door de rivier te volgen die tussen hoge bergen stroomde met uiteindelijk een lange lange klim naar de top. Het duurde uiteindelijk 2 uur om naar de top te klimmen, maar dit was het wel waard. We stonden nu bovenop 1 van de bergen en konden de waterval van boven bekijken. Maar wat wel verbazend was dat er een klein dorpje boven op de berg was. Er lagen een paar rijstvelden en na wat gesproken te hebben met 1 van de bewoners leven ze hier behoorlijk afgesloten. Ze verbouwen namelijk hun eigen eten (rijst en wat groenten) en verlaten misschien hooguit 4x per jaar hun dorpje om Denang te bezoeken. Gelukkig konden we hier wel ons water weer aanvullen bij de waterput, want onderweg waren we niemand tegen gekomen die ook maar iets verkocht. Eind van de dag kwamen we eindelijk weer terug bij ons hostel en waren we gebroken.

De dag erop gingen we weer terug richting Liling en was het einde van m’n korte vakantie in zicht. Wat resteerde waren twee lange treinreizen. De eerste naar Liling van zo’n 10 uur van zaterdagavond tot zondagochtend en de volgende op zondagavond terug naar Yangshuo van in totaal 11 uur. Gelukkig had ik de ochtend nog vrij gevraagd, want ik kwam maandagochtend 10 uur pas weer terug in Yangshuo en zou dus niet op tijd zijn geweest voor mijn ochtend les. Nu geef ik weer dagelijks les in de ochtend en middag, dus is m’n normale leventje weer begonnen. Wat wel leuk was is dat de studenten erg enthousiast waren dat ik weer terug was, dus dat gaf me een goed gevoel. Blijkbaar doe ik m’n werk best goed :)


@ mam, aardappelen komen soms langs op school, maar brood eet ik eigenlijk nooit. Alleen wat gestoomd deeg/ brood met wat vlees of groenten als vulling (soort bapao). En tja, koken doe ik hier niet. Ten eerste heb ik geen keuken tot m’n beschikking en het is ook erg goedkoop om op straat te eten. Maar misschien dat ik binnenkort met 1 van m’n studenten wat eten ga maken. En ja, het is inderdaad 3x per dag warm eten. In de ochtend een noodle soep en ’s middags en ’s avonds warm eten op school, rijst met 5 verschillende gerechten op tafel. Meestal 3 vleesgerechten (waarvan soms 1 vis is) en 2 groentegerechten. Maar je hoort mij niet klagen hoor :)

@ Sig, goed te horen dat je weer een baan hebt! Bevalt het een beetje? Werk je weer als schoenendesigner? Hoe was je housewarming trouwens? Is de boel niet meteen afgebroken?

@ Nancy, en gingen de clubkampioenschappen inderdaad beter? En hoe bevalt het 3 dagen werken? Gelukkig heb je je moeder die oppast, dus dat is een grote hulp.

@ Lie, lekker dat je gestopt bent met werken! Als je zin hebt, ben je altijd welkom hier hoor :) Er is inderdaad een hoop kleding te koop hier, maar het vooral in de steden waar de fabrieken staan. Hier in Yangshuo is het niet heel groot.

@ Chihko, het valt mee hoe klein de Chinezen zijn. Nu ben ik hier wel groter dan de meesten, maar in Zuid Oost Azië was het verschil een stuk groter. Daar kwam ik bijna niemand tegen van dezelfde lengte.

  • 12 Oktober 2010 - 11:50

    Shemay:

    Hoi Vin,

    Goed om te lezen dat je weer veilig teruggekeerd bent in Yangshuo. Wat een fantastische omgeving is het daar. In de binnenlanden van China ben jij zeker wel een bezienswaardigheid!! Als grote blanke man val je natuurlijk wel op tussen de toch altijd kleinere Chinezen. Ik kan me niet voorstellen dat er heel veel buitenlanders op deze plekken komen.
    Kun je al de indrukken die je opgedaan hebt wel opslaan op de harde schijf in je hoofd?? Als ik naar de foto's kijk dan krijg ik steeds meer zin om een keertje langs te komen, alleen denk ik niet dat wij zo rond gaan reizen als jij gedaan hebt. Als alles goed gaat willen wij in het voorjaar die kant op komen.
    Nu ben je weer lekker aan het werk en leuk dat de studenten zo enthousiast reageerden op je terugkomst op school.

    Liefs en een dikke kus,
    Shemay

  • 12 Oktober 2010 - 17:16

    Matthijs:

    Hi Vin,

    Leuk om weer wat te lezen. Ik wist niet dat jij zo'n karaoke liefhebber was.

    Zit even te denken wat hier gebeurd is wat leuk is om te weten. Ach, ja... Het vriendenweekend in Duitsland. Foto's heb je vast op Facebook wel gezien maar het dieptepunt was wel Coen die uit de bocht vloog bij het driewieleren van een heuvel. Flink gebroken elleboog "like cornflakes" werd ervan gezegd. Coen had een rotweekend maar we hebben het voor de rest erg leuk gehad.

    Verder is het hier een stukkie kouder dan bij jou, maar wel lekker zonnig nog. Geen druilerig herfstweer. Voor tennissen en hockeyen ook wel zo lekker.

    Telefoon is bijna leeg dus ik ga mijn stuk proza snel verzenden!

    Groeten,

    Matthijs


  • 12 Oktober 2010 - 19:10

    Lie Ming En Frans:

    Ha,vincent,wat een feest om iedere keer je verslag te lezen,hoop wel als je een interview krijgt laat weten dat je een opa had die 100% chinees was,en de eerste chineserestaurateur in nederland geloven ze nooit,weer een bezienswaardigheid,wij hebben allemaal een boek van jasing en yvon gekregen met de verhalen van de eerste chinezen die zich settelden in Den Haag,Rotterdam,en Amsterdam.Natuurlijk staan wij er ook in,misschien heb je het boek nog net gezien voor vertrek en anders zie je het later.Wat lief dat je altijd antwoord en dat ik welkom ben,wie weet komt het er nog een keer van.Het werk mis ik wel,maar weet donders goed dat er ook andere dingen zijn met een andere inhoud.Ben een boekje aan het lezen over de fabrieksmeisjes in china(dat valt niet mee)veel werk voor weinig loon,maar als je op wilt klimmen moet je toch commercieler gaan denken.Bedankt voor de mooie foto"s.Toch nog een vraag Hoe gaat het met je Chinees!

    Het gaat je goed,groeten Frans en Lie

  • 13 Oktober 2010 - 12:16

    Nancy:

    Hey Vin,

    Zo Sanne slaapt dus ging er even lekker voor zitten om je verhalen weer te lezen. Zo te lezen ben je een echte karaoke fan en wat een gezellige leraar die elk feestje en verjaardag viert met zijn studenten. Wat een mooie foto's zeg. Ja dat is even wat anders dan de weilanden in Nederland.

    Hier gaat het super goed. De club helaas tweede geworden. Over twee weken ga ik met 6 meiden naar Milaan en dat zal het wel vooral stappen en shoppen worden. We nemen in ieder geval twee lege koffers mee. hahahahaha.

    Vin tot de volgende keer maar weer.

    Groetjes Nancy

  • 14 Oktober 2010 - 09:17

    Frans Buis:

    hai Vinc;geweldig leuk om deze berichten van je te ontvangen;Als je de foto's ziet en dan denkt aan je eigen straat(je?) en Den Haag,dan kan je je niet voorstellen dat daar een heel andere wereld "gewoon"is!pas maar op met het streetfood(al zal jouw maag er wel aan gewnd zijn;ik neem aan dat Mooncakes iets anders zijn dan space cake's en dan die zelfgestookte 50% brouwsels daar....Als je terug bent kan ik je nog tracteren op een (nog onaangebroken fles Mou Thai die nog van je Opa is geweest en Oma mij gaf,met een aangebroken fles erbij ,die mij deed besluiten om de andere maar dicht te laten nadat mijn amandelen spontaan los hadden gelaten bij de eerste (enlaatste ) slok. Blijf gezond en have fun !

  • 15 Oktober 2010 - 09:27

    Ria Van Dam:

    Ha Vin

    Genoten weer van je verslag en foto's je ziet er goed uit hoor 3 keer rijst eten op een dag doet je goed.
    Doet me denken aan de tijd dat ik weleens met Hans en zijn agent (chinees) 2 keer naar de chinees ging om te eten.
    Het feestje van je moeder in Harmelen was erg gezellig en je hebt het vast wel gemerkt want je ging menigmaal over de tong.
    Vermaak je maar weer hier gaan de bladeren vallen in China ook?
    Herfstgroeten Hans en Ria

  • 18 Oktober 2010 - 07:14

    Chihko En Ester:

    Ha die Vincent, ongelooflijk waar jij allemaal terecht komt. Wat een schitterende verslagen maak je. Uiteraard blijven we je volgen.Veel plezier en groetjes uit Oss

  • 22 Oktober 2010 - 17:37

    Miran:


    Ha Vin, ik had je story al gelezen hoor, maar nog geen berichtje achter gelaten. Leuk om te horen dat alles zo goed gaat... Hier gaat ook alles zijn gangetje. Langzamerhand komen alle sinterklaas- en kerstplannen alweer voorbij, ik zal wel een gedicht per mail naar je toe sturen hoor :).. Misschien die avond wel even skypen? We gaan met z'n allen wat leuks doen! Voor tennis is het inmiddels te koud, maar ik kan al aardig door de bossen knallen op mijn nieuwe MTB. Super leuk! Nou Vin, ik lees wel weer snel een berichtje van je, x

  • 02 November 2010 - 09:02

    Coert En Anne:

    Hoi Vin,
    Sorry dat je even niets van ons hebt gehoord, maar de drukte was even giga. Sander moest verhuizen en omdat ook de studio leeg moest, was dat even aanpoten geblazen. 5 nov. krijgt hij de sleutel van zijn nieuwe stek(voorstraat met uitzicht op neude) en dus staat ons huis even hartstikke vol met zijn spullen. Enfin het is maar voor 2 weken, dus volgende week is het leed weer geleden. Hij is vorige week voor een filmklus naar Miami gegaan en komt a.s. do weer terug. Coert is weliswaar met pensioen maar is toch nog wel bezig op de zaak. Hij zegt dat hij dit doet tot eind van dit jaar. We zullen zien. Afgelopen weekend hebben we de boot ingepakt voor de winter. Altijd een hele klus en we hadden geluk dat het weer een beetje mee zat. Ik had een pan erwtensoep gemaakt om de inwendige mens bij de koude wind op temperatuur te houden.
    Als we je verslag lezen en de foto's bekijken zien we een gelukkig mens die momenteel op een manier bezig is wat hem zeer bevalt. Dat moet een heerlijk gevoel geven. Voor ons goed om dit te constateren want je hebt toch een sprong in het diepe genomen. Ga zo maar lekker door met je leventje. Liefs Coert en Anne

  • 28 December 2010 - 20:46

    Esther:

    He Vin!

    Ik wil je langs deze weg alvast een gelukkig, gezond en liefdevol nieuwjaar wensen! Geniet van je tijd daar en ben benieuwd naar je volgende reisverslag....wanneer??? :)

    xx Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Living in China and studying for a bachelor in Chinese language, besides teaching English in the weekend to make a living.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 68466

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 19 Juni 2015

Studying Chinese in Chengdu

09 September 2011 - 31 December 2011

Cycling through the south west of China

01 Juni 2010 - 08 September 2011

Werken in China

25 September 2009 - 28 November 2009

China via de Trans Mongolie Express

18 Oktober 2006 - 30 Januari 2007

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: