Laos!!!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu Laos!!!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Vincent Leeuwenburgh - WaarBenJij.nu

Laos!!!!

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

06 November 2006 | Laos, Luang Prabang

Hi allemaal,

Alles is weer eens anders gelopen dan ik eerst had bedacht.
Zit nu namelijk niet in Sukhothai samen met Marleen, maar ben inmiddels in Laos aanbeland...

Maar voor ik met Laos begin eerst nog een update over Chiang Mai.
Heb na m'n trekking (ja Li en Marleen... dezelfde trekking via BMP als jullie... echt TE toevallig!!) een 1 daagse kookcursus gedaan. Het was echt heel leuk, leerzaam en vooral ook lekker. Ik heb er ongeveer 5 maaltijden gemaakt en op het eind van de dag zit je echt propvol van al het lekkere eten dat je zelf gemaakt hebt. Heb er alleen geen foto's van, want m'n accu was leeg :S, maar krijg nog wel een paar foto's van Lisa die ook mee deed aan de cursus en met wie ik ook naar Laos ben gegaan.

Ik zou dus eigenlijk na Chiang Mai naar Pai en vervolgens naar Sukhothai gaan, maar omdat Marleen pas 4 november in Sukhothai aan zou komen en ik dat iets te lang vond duren, ben ik toch maar eerder naar Laos gegaan. Ben via een tour met drie Duiste meiden (Lisa, Steffi en Esther) eerst naar Chiang Kong gegaan waar we hebben overnacht hebben om de volgende dag naar Laos te gaan. In dezelfde bus zat een Franse jongen (Michael) met wie het goed klikt en ik nu al een paar dagen samen reis.
Vrijdagochtend zijn we in Laos aangekomen en konden we dan eindelijk de slow boat op om via de Mekong River naar Luang Prabang te varen. Er zijn trouwens twee opties om de rivier te bevaren en de meest relaxte, maar ook langste optie is een slow boat (die ik dus heb genomen). Het duurt in totaal twee dagen van 6 uur varen om van de Thaise grens in Luang Prabang aan te komen met een overnachting in Pak Beng. De andere optie is een fast boat en die doet er maar 6 uur over. Daar staat wel tegenover dat je in elkaar gevouwen in een dunne/ kleine en houten speedboat zit. Het is verplicht om een zwemvest en helm te dragen want gemiddeld verongelukt er 1 fast boat per week en aangezien de boten van hout zijn en erg hard varen overleeft niet iedereen zo'n ongeval. De slow boat leek mij dus de meest relaxte optie en het is ook meteen een goede manier om nieuwe mensen te leren kennen aangezien je tijd genoeg hebt op deze boot.
Het uitzicht is echt geweldig op de boot al hoewel het na twee dagen nog steeds even mooi is, je er wel genoeg van hebt. Aan het einde van de eerste dag moesten we dus overnachten in Pak Beng en dat is 1 lange straat met aan beide kanten guest houses, restaurant en mensen die eten, souveniers verkopen. Om 22.00 gaat trouwens de stroom uit in het hele "dorp" omdat met de overstromingen de electriciteitsvoorziening kapot was gegaan en ze nu alleen nog een generatoren hebben. Wij (ik en Michael) dus met zaklamp opzoek naar een restaurant, waar we overigens wel goed gegeten hebben. Onderweg word je door vele Laose jongens aangesproken om wiet te kopen en als je dat afwijst hebben ze ook altijd nog opium in de aanbieding (het is echt veel erger dan Amsterdam). Om 24.00 gaan in heel Laos trouwens ook practisch alle bars en restaurants dicht, dus echt heel laat kun je het hier niet maken. Maar ja, misschien maar goed ook, want dan ben je de volgende dag een stuk fitter. En aangezien er bijna overal kippen en hanen los rondlopen, word je al vanaf 4 uur wakker gemaakt door hun gekraai dus heel veel nachtrust krijg je toch al niet.
De tweede dag Mekong River was meer van hetzelfde en aan het eind van de dag kwamen we dan eindelijk in Lung Prabang aan. Dit is een erg leuk stadje waar je de hele dag bekenden tegenkomt van de slow boat. Iedereen blijft hier namelijk een paar dagen voor ze weer verder gaan.
Gisteren heb ik de watervallen bezocht die hier redelijk dichtbij liggen en die waren heel indrukwekkend. Eerst enkele kleine watervallen met super blauw water en waar ik ook gezwommen heb (wel ijskoud). Daarna doorgelopen naar de grote waterval en die is nog mooier.
's Avonds lekker onderuit gezakt op het balkon een biertje gedronken (alhoewel ze in Laos geen kleine biertjes kennen... alleen Beer Laos die 0,75 liter is). Vervolgens de straat opgegaan richting de night market en in een zijstraat bij een paar kraampjes wat eten gehaald. Voor 5000 kip (0,50 euro) kun je je eigen bord vullen met allerlei vegetarische noodles, rijst, loempia's, enz. Een kraampje verderop liggen allerlei soorten vlees en vis op de bbq. Ok... sommige stukken vlees wil je misschien niet (kippenpoten... maar dan ook echt de poten, iets wat lijkt op hersenen... en waarschijnlijk ook is).

Zoals je inmiddels wel begrijpt heb ik het erg goed naar m'n zin in Laos. Laos is namelijk ook heel veel relaxter dan Thailand. De mensen zijn heel vriendelijk en als je nee zegt, dan accepteren ze dat ook, in tegenstelling tot de Thai die lekker doorgaat met zeuren om je iets te laten kopen. Ik ben nu dan ook van plan om het lekker rustig aan te doen in Laos om zo lang mogelijk in Laos, Vietnam en Cambodja te blijven.

De meeste backpackers die ik hier ontmoet heb, gaan straks allemaal naar het zuiden (Vang Vieng en vervolgens Vientiane), maar ik ga naar het veel rustigere noord oosten (via Nong Khaw naar Vieng Xai) waar ze schijnbaar erg mooie limestone grotten hebben en hele grote kraters die zijn overgebleven van de WWII. Laos is namelijk een van de meest gebombardeerde naties op de wereld.

Als ik hier ook echt heen ga, kan het misschien even duren voor ik weer wat laat horen, want blijkbaar schijnt internet daar niet overal beschikbaar te zijn.
Oh... net zoals pinautomaten... daarvan is er maar 1 in heel Laos en dat is in Vientiane (de hoofdstad). Ik wist dit gelukkig al (via de Lonely Planet) dus heb nu USD, Baht en Kip bij me, omdat je met al deze drie munteenheden kunt betalen.

Hierbij nog wat foto's van de laatste dagen en tot snel maar weer ;)
http://www.mijnalbum.nl/Album=7Y8XLFP8

- hoi mam, ja alles goed!! Richard is vanuit Chiang Mai naar het zuiden gegaan, maar ben inmiddels alweer zoveel andere mensen tegengekomen, dat ik nog geen dag alleen ben geweest. Zoals je weet ben ik gek op aziatisch eten, dus het liefst eet ik zelfs noodles als ontbijt.
- Boukje, wil volgende keer best springen, maar ga jij dan mee?!?
- Li, ja precies hetzelfde... die dikke tuk-tuk driver was grappig he!!! Je wilt niet weten hoe dronken hij was toen ie ons naar huis bracht :D
- Marleen, het was dus wel dezelfde trekking, maar met andere gidsen. Heb je inmiddels al post gehad!?!
- Arjan en Mat/Mir wil het een beetje lukken om een huis te vinden??
- Miranda, ja... zal bij terugkomst wel een speedcursus salsa volgen om jou bij te kunnen houden!
- de rest, echt leuk al die berichtjes van jullie!!! Het is leuk om te lezen wat er in Nl een beetje gebeurt.

  • 06 November 2006 - 08:52

    Boukje:

    Wat er in nederland gebeurd?
    Nou.......Ik ben bij deze overspannen van pebblestone, en shit ......mijn proeftijd zit er al op!!!!!!!
    hihihih, nee hoor.
    Ik heb het super naar mijn zin en hou henkje goed in de gaten.
    Jij ook nog veel plezier en ga nu snel even je foto's checken.

    xxx
    Boukje

  • 06 November 2006 - 09:29

    Vincent:

    Klinkt leuk allemaal!! Denk dat ik ook nog wel naar Laos ga! Dus kan me straks helemaal adviseren :) ENNN> heb post gehad ja! :-) Thnx! Moest van Ing ook aan jou een paar winegums geven, maar ik vrees dat ze op zijn als ik je zie ;-) haha Maar thanks voor het dragen in ieder geval! haha
    Veel plezier nog!

    Groetjes Marleen

  • 06 November 2006 - 09:42

    Nadine:

    Hey Vincent,
    Zo te lezen maak je superveel leuke dingen mee en kom je allemaal leuke lui tegen! Lekker man. Gelukkig kan ik nog een beetje meereizen door je foto's te bekijken, me jealous! Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Je maakt mooie foto's trouwens. Verder alles goed, ook met je voet? (Ja de Sint komt eraan..!) Hier gaat alles zn gangetje, deadlines deadlines en deadlines...Zit deze week voornl. alleen met Marloes op de afdeling, lekker relaxed en gezellig! Grtz, Nadine

  • 06 November 2006 - 15:09

    Shemay:

    Hallo wereldreiziger,
    Ik hoop voor je dat je alles wat je zoal ziet en meemaakt allemaal kunt onthouden. Het is ongelofelijk zoveel je al gezien en meegemaakt hebt in zo'n korte tijd. Je bent nog geen 3 weken onderweg. Ik zal je deze week een email sturen. We'll keep in touch. Dikke kus!

  • 08 November 2006 - 07:34

    Anne:

    Hi Vinnie. Wat heerlik voor je dat je zulke leuke mensen ontmoet en dat je zo veel moois ziet. Dat kunnen ze je nooit meer afnemen. Als je weer thuis bent kunnen we dus een heerlijke Thaise curry van je verwachten. Ik sta open voor een thaise workshop onder jouw leiding. Sander vertrekt do. 16 as naar Cuba met een vriend voor 1 1/2 maand voor het maken van een documentaire. Hoe zit dat eigenlijk met die avontuurlijke kinderen???
    Genietse en kus van
    Anne

  • 08 November 2006 - 09:16

    Frans&LieMing:

    Goede vriend!
    Terwijl wij alweer tot onze knieën in de sneeuw staan/atoruiten ontdooien en onze assem in wolken onze mond zzien ontstijgen koester jij je aan de geneugten van de tropen/en dat zijn er vele.
    Ons landje koestert zich aan het bonte tapijt van gevallen herfstbladeren.
    Wij wensen jou een schitterende reis,loop niet in alle sloten tegelijk(morgen is er immers weer een dag en er moet eits te wensen over blijven.
    We bliojven graag op de hoogte!!!!!!!!!!Frans&Lie

  • 08 November 2006 - 12:17

    Nancy:

    Hey vin,

    Wat een belevenissen allemaal. Leuk om je verhalen te lezen. Heel veel plezier nog.

    Groetjes Nancy

  • 08 November 2006 - 17:56

    Wendy:

    Ik hou je goed in de gaten vin!
    Hoop niet dat die vrouw with no teeth je toekomstige vrouw wordt ondanks dat ze wel lief lacht!
    Ziet er allemaal weer super uit dus geniet maar weer lekker verder!
    Je hoort me wel! Good Luck!
    Xus wendy

  • 09 November 2006 - 10:15

    Frans:

    geestig om je vegetarische noodles met "kip"te kunnen betalen.

  • 09 November 2006 - 21:46

    Lieming:

    even bericht van je tante ik hoop dat jij het warme ontbijt net zo lekker vind als ik het is al weer jaren geleden dat ik er was .Geniet volop het zijn de vitaminen voor later tot gauw frans en lie

  • 10 November 2006 - 09:38

    Nel Woudenberg:

    Hoi Vincent,
    Leuk om al je avonturen te lezen. Komt me wel bekend voor, want Erik en Anouk zijn daar ook geweest. Vooral die langnekjes, krijg het al benauwd als ik eraan denk!
    Nou, Vincent geniet van al je indrukken en veel

    plezier nog !

  • 12 November 2006 - 14:35

    Chi Ling:

    Hoi Vincent,
    Harstikke leuk om je weblog te lezen. Geweldig dat je weer aan het reizen bent! Geniet er maar lekker van en ik blijf je berichten lezen!
    groetjes,
    Chi-Ling

  • 12 November 2006 - 16:41

    Peter:

    Hoi Vincent,
    Hier vanuit een nat en koud Nederland een bericht van je vader.
    Ik heb je reis en je avonturen met veel enthousiasme gevolgd ,het gemak waarmee je steeds weer leuke mensen ontmoet is verbazingwekkend.
    Laos lijkt me een erg mooi land en ideaal omte reizen nog niet zo supertoeristies als Thailand.
    Geniet zo veel mogelijk denk aan je gezondheid en neem af en toe wat rust.
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Erg leuk geschreven trouwens.
    Knuffel, Papa

  • 13 November 2006 - 10:54

    Marvin:

    Hey Vincent,

    Leuk om al je belevenissen en verhalen te lezen. Kunnen ze ook tennissen daar? Geniet er nog van en groeten vanuit een koud en nat NL.

    Marvin

  • 14 November 2006 - 08:59

    Chihko En Ester:

    Hi Vincent,

    Leuk dat je weer in een dagboek schrijft over je reis belevenissen. Uiteraard volgen we je zover dat kan op de voet.
    Veel plezier

    Chihko

  • 21 November 2006 - 21:21

    Song-Fa:

    Hoi Vincent,

    wat leuk om je avonturen te lezen en je foto's te zien. Geweldig om zulke dingen mee te kunnen maken.
    Wij zijn een beetje laat begonnen om je te volgen, maar komen regelmatig nu even lezen hoe het gaat.
    Heel veel plezier op je verdere reis.
    Groetjes Song

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Living in China and studying for a bachelor in Chinese language, besides teaching English in the weekend to make a living.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 68467

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 19 Juni 2015

Studying Chinese in Chengdu

09 September 2011 - 31 December 2011

Cycling through the south west of China

01 Juni 2010 - 08 September 2011

Werken in China

25 September 2009 - 28 November 2009

China via de Trans Mongolie Express

18 Oktober 2006 - 30 Januari 2007

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: